جمعه , ۳۰ فروردین ۱۳۹۸

توضیحی بر دوشیزگان آویگنون

بازدید: 8,890

 

 

 

 


این نقاشی مربوط به دوره آغاز کوبیسم پیکاسو ست. تابلو به نام ” دوشیزگان آویگنون ” نام گذاری شده . در نوع خودش یکی از انقلابی ترین آثار پیکاسو بود . چون موج اول استفاده از عناصر هنر بدوی در هنر مدرن بود . صورت های این دوشیزگان شبیه صورتک های قبیله های بدوی آفریقاست. آویگنون محله روسپی نشین بارسلون در اسپانیاست و عنوان دوشیزگان آویگنون یک نوع عنوان طعنه آمیز و در عین حال با مفهوم است . نگاه کنید که چگونه خود را نشان میدهند چگونه خود را به دست آنچیزی که بعد ها در ادبیات فمینیستی نگاه خیره مردان خوانده شد سپرده اند . در کوبیسم میتوان بازگشت نقاشی را به خودش دید . “نقاشی نقاشیست ” عکاسی و مجسمه سازی نیست . نقاشی یک صفحه دو بعدیست پس نباید سه بعدیش کرد . و پیکاسو آنچه را از این دوشیزگان میبیند “حقیقت آنچه را که میبیند ” نه ظاهر دروغین آن را به نمایش میگذارد . هنر مدرن هنر زیبایی زدایی شده است . هنری که جهانی را که زشت است زیبا تصویر نمیکند . هنری که تکرار تصاویر روزمره نیست هنری که به قول فرمالیست های روس آشنایی زدایی میکند تا ذهن را در وضع جدید قرار دهد در نا آشناییست که انسان فکر میکند .اگر پیکاسو این دختران آنگونه که هر روز دیده میشوند میکشید هیچ چیز به ما اضافه نمیشد اما این نحو متفاوت دیدن آنها که حتی در نام تابلو هم اثر گذاشته موجب شد که این تابلو همیشه حرفی برای گفتن داشته باشد باعث شد تا ما انسان هایی را که همیشه عادت کرده بودیم به دید تحقیر نگاهشان کنیم (اگر نه منصفانه تر ) حداقل طور دیگری نگاهشان کنیم .

پيكاسو دوره‌هاي هنري مختلف را گذراند كه كمترين هنرمندي به چنين تجربة عظيمي دست پيدا مي‌كند. يكي از مهم‌ترين دورة كاري پيكاسو دورة آبي بود. با وجود اينكه تعهدات كاري در فرانسه‌ي اواخر قرن نوزدهم و اوايل هنر قرن بيستم كم‌تر شده بود شايد هيچ هنرمندي به اندازة پيكاسو در تعهد كاري خود، تلخي زندگي را آن‌قدر بزرگ نمايش نداد .اين تلخي منحصراً در دورة آبي (1904ـ1901) به اوج خود رسيد چنان‌كه از مجموعة رنگ‌هاي ماليخوليايي آن دوره با سايه روشن آبي و حاشية تاريك آن بر مي‌آيد بدون شك زندگي در فقر خانوادگي در زمان جواني در سال‌هاي اولية زندگيش در پاريس و برخورد با كارگران و گدايان اطراف خود در كشيدن پرترة شخصيت‌ها با حساسيت و احساس ترحم هر چه بيشتر نسبت به آنها تأثير زيادي گذاشته است. تغيير سبك او از دورة آبي به دورة رز در اثر مهم او به نام لس‌ديموسلس اويگنون (Les Demoiselles Ovignon) نمونه‌اي از آن است. كار پابلوپيكاسو در تابستان سال 1906، وارد مرحلة جديدي شد كه نشان از تأثير هنر يونان شبه جزيرة ايبري و آفريقا بر روي او بود كه به اين ترتيب سبك پرتوكوبيسم (Protocubism) را به وجود آورد كه توسط منتقدين نقاش معاصر مورد توجه قرار نگرفت. در سال 1908 پابلوپيكاسو و نقاش فرانسوي جرجيس‌براك متأثر از قالب امپرسيونيسم فرانسوي سبك جديدي را در كشيدن مناظر به كار بردند كه از نظر چندين منتقد از مكعبهاي كوچكي تشكيل شده است. اين سبك كوبيسم نام گرفت.

طیبه هراتی

مروری بر:

پیکاسو سخن می گوید : محسن کرامتی . تهران : نشر نگاه

درباره‌ي زندگي و آثار پابلو پيكاسو(1973ـ 1881) Pablo Picassoترجمه‌ي ياسمن ميرجلالي

www.FamousPainters.Com
www.Artseek.Com
www.Guggenheimcollection.Org
WWW.MesCushayward.Edu

همچنین ببینید

سبز سرابی ست جنگل ..

        آیسا حکمت  نقدی بر مجموعه فرشتگان چلچراغ؛ اثر مصطفی سرابی جنگل های پیچ در ...

۵ دیدگاه

  1. محمد رضا بي گناه

    لعنت بر پيكاسو كه دوستش دارم . اين كتاب(پیکاسو سخن می گوید) مسير زندگي مرا تغيير داد. سال دوم دبيرستان بودم، و محمد رضا صفدري، معلم ادبياتمان اين كتاب را دستم داد… اون موقع ها چيز زيادي ازش نفهميدم… اما اونقدر تاثير گذاشت كه ماه گذشته فقط براي ديدن كارهاش رفتم واشنگتن ، موزه هنرهاي ملي … و مثل نديد -بديدها زل زده بودم به كارهايي كه از نزديك نديده بودم… تابلوهايي كه راجع بهشون تو اون كتاب خونده بودم با عكسهاي سياه-سفيد و كمي تا مقداري سانسور.
    روحت شاد پيكاسو.

  2. سلام
    خوندمتون

  3. مرسی…….

  4. ممنون مطلب خلاصه و بسیار مفید وکاملی بود

  5. منم کتاب پیکاسو سخن میگوید از دوم یا سوم دبیرستان یعنی حدود سال72-73گیرم اومد. جالبه سال 84که به تهران آمدم آثار پیکاسو وسالوادور دالی را آورده بودند تو فرهنگسرای پارک لاله فکر کنم باورم نمی‌شد اصل اصل. هیچکس باور نمیکنه!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>