شنبه , ۳ فروردین ۱۳۹۸

سبز سرابی ست جنگل ..

بازدید: 2,215

armeaghrabe2        آیسا حکمت

 نقدی بر مجموعه فرشتگان چلچراغ؛ اثر مصطفی سرابی

جنگل های پیچ در پیچ و گل های در هم تنیده بر آمده از جهانی ست که در سایه روشنی ممتد، مرز می تند.

ترکیب انسان حیوان ، تردیدی ست بر ظهور موجودیت انسان در تار و پود طبیعت.

و زنان پنهان شده پشت شاخ و برگ ها که در فراسوی پناه درخت ها ، مامنی را می جویند.

a

گل های آفتابگردان ، هماره در خودآگاه تصویر خود را عیان می کنند و گاه با شب ترکیب می شوند و استحاله ی زمان را به هم می زنند.

در برخی آثار پرندگان به شکل خونسردانه ای ظاهر می شوند و در اشکال مینیاتوری خود فضا و ترکیبی جدید را به نمایش می گذارند.

زمان در این آثار هم حضور دارد و هم حضور ندارد.

خطوط زاویه هستند که درنهایت با منحنی ها انس می گیرند و به منحنی های بی سرزمین منتهی می شوند.

فرم و رنگ در هم شکل می گیرند و تابعی از هم می شوند.

کمپوزیسیون بصری به گونه ای ست که پالتی از رنگ های گرم را در مرحله اول به مخاطب می نمایاند ولی در نگاه های بعدی، به سردی های و سبزی ها گرایش پیدا می کنند.

جهان شکل گرفته در نقاشی ها ، جهان زنده ای ست که تلاش می کند، روشن و سرشار و با طراوت باشد  و در چالش اسطوره ای ، فضایی آرکاییک را می سازد.

انسان در این آثار ، انسان نماهایی هستند که فیگورهای شخصیتی نیافته اند و در دوره ای از دگردیسی به سر می برند.

b

آنچه واضح است، گرایش به طبیعت است.اما این طبیعت در پلان هایی  بسته بازنمایی می شود ، و عبور  چشم را می کشاند به شاخه ها و برگ هایی که بزرگ نمایی شده اند و تسلیم مخاطب در برابرآن.

حیوانات : اسب ، شیر، ماهی واره ها ، پرنده ها و…

اشارتی ست به سمبل های نهادینه شده در طبیعت رفتاری طبیعت و ما به ازای آن در انسان: قدرت، نجابت، جاودانگی، مهربانی و اختلاط آنها با هم .

و درنهایت روح پریمیتو شده ی آثار مصطفی سرابی ، جهان خود را در خود می سازد و مؤلفه هایش را از درون خودش تولید می کند .

c

اینجاست که مخاطب با اثری رو به رو یا به عبارتی: تو در توست که علاوه بر قدرت بصری  از دیگر حواس های خود استمداد می طلبد تا در بافت های زیبا و سراب گونه به حقیقتی بیرونی تر نزدیک شود، حقیقتی که در حقیقت هر هنرمندی به گونه ای ، جان می یابد.

جان یافته های مصطفی سرابی ، علاوه بر جان ، جنمی دارد که در پناه دانش بصری ، حسی و تجربه های فردی او شکل گرفته است . و انگشت اشاره ای ست به دست نیافته ها و آرزوهایِ یک آرزو…

همچنین ببینید

۱۹۱۴۶

معرفی هنرمند۲۵(تچینگ شیه)

                 ترجمه : روجا رضایی   هنرمند اجرایی که قدم به نهایت های غیرممکن گذاشت ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>