چهارشنبه , ۲۱ آذر ۱۳۹۷

نخستین قدم های فیلنامه نویسی(معرفی سه کتاب)

بازدید: 4,509

armeaghrabe2          افروز ضیایی

 

فرهنگ فیلمنامه

نوشته ی محمد گذر آبادی

انتشارات بنیاد سینمایی فارابی

در این فرهنگ به توضیح اصطلاحات و واژگان کاربردی در حوضه ی سینما و به خصوص فیلم نامه نویسی پرداخته شده است . از توضیح ژانر ها تا اصطلاحاتی که در نقد های سینمایی از آن ها استفاده میشود و با وجود اینکه  عنوان فرعی کتاب “واژگان و اصطلاحات کاربردی برای فیلم نامه نویسان ” است ،اما این فرهنگ برای علاقه مندان به نقد های سینمایی و اطلاع پیدا کردن به شکل عمومی در باره ی بعضی اصطلاحات مورد استفاده در این زمینه بسیار مناسب است .

محمد گذر آبادی در مقدمه ی این کتاب ذکر کرده که از این کتاب باید به صورتی کاربردی استفاده نمود و نه به عنوان منبعی آکادمیک برای محققان . از نمونه های  مزایا ی این کتاب میتوان به   معادل های فارسی   بسیار دقیق و ساده برای اصطلاحات  و نیز بخش  بسیار جامع فیلم شناسی  در صفحات پایانی اشاره کرد

—————————————————————————————————————————————————————————-

نگارش فیلمنامه ی کوتاه

نوشته ی ویلیام اچ فیلیپس

ترجمه ی عباس اکبری

انتشارات سروش

این کتاب شمارا در نگارش فیلم نامه ی کوتاه یاری می کند و مخاطبان آن فیلم نامه نویسان تازه کار فیلم سازان و ویدئو سازان آتی و دانشجویان هستند .توصیه ها و اطلاعات این کتاب حتی برای نوشتن نمایشنامه ی تک پرده ای نیز مفید است .با اینکه در نوشتن فیلم نامه ی کوتاه و بلند فصول مشترکی وجود دارد اما تفاوت های مختف و مهمی هم هست که باید در نظر گرفته شود و این کتاب راهنمایی های کاملی در این زمینه ارائه می دهد .

فیلیپس، کتاب را با پیدا کردن منبع درست برای فیلم نامه آغار می کند . سپس به سراغ بررسی فیلم نامه می رود و در بخش آخر طراحی ،نگارش و بازنویسی فیلم نامه را توضیح می دهد . و در موخره ی کتاب در باره ی دسترسی فیلمنامه نویس به خواننده ،شنونده و تماشاگر و به طور کلی مخاطب توضیح داده شده است

——————————————————————————————————————————————————————————-

داستان

نوشته ی رابرت مک کی

ترجمه ی محمد گذر آبادی

انتشارات هرمس

این کتاب که سبکها و اصول فیلم نامه نویسی را در بر دارد جزو مهمترین و پایه ای ترین کتاب های آموزشی فیلمنامه نویسی است….

کتاب به چهار بخش اصلی تقسیم شده که هر کدام چندین فصل را در برمی گیرند . این بخش ها از ابتدا با عنوان “نویسنده و هنر داستانگویی” آغاز میشود . بخش دوم “عناصر داستان “و توضیح و شرح آنها را در بر می گیرد . بخش سوم به “اصول طراحی داستان” می پردازد و بخش چهارم با نام “نویسنده در حین کار” توضیحات کاملی در راستای نکات مهم  فیلم نامه نویسی، چالش ها و روش های پیشرفت، و منسجم کردن فیلمنامه و … ارائه می دهد .

این کتاب دارای مثالهای فراوان از فیلم های مهم تاریخ سینما،توضیحات کامل به وسیله ی انواع اشکال و نمودارها همراه با لحنی ساده  و همچنین یک فیلم شناسی بسیار جامع و کامل است . روی هم رفته می توان این کتاب را به عنوان یکی از مناسب ترین کتاب ها برای برداشتن قدم های نخستین آموختن فیلنامه نویسی پیشنهاد کرد .

همچنین ببینید

۸

جست و جوی خود : خوانش لاکانی فیلم «زمینی دیگر»

               مینا دامغانیان     در این مقاله جست‌و‌جوی «خود» در فیلم زمینی دیگر (مایک ...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>